Thursday 2 April 2009

bengang

bengang betol la hari ni.. pasal ape? ade la kisahnyer.. pasal kerenah2 lecturer yang tidak menjalankan tugas mereka dalam mendidik students dgn cara yang sepatutnyer.. awak tu dah pegang title pensyarah which is cikgu.. and tugas cikgu ape?? mendidik kan.. ini tidak.. tau nk hentam students je... tp yg tu aku tak brape bengang sangat la.. yg aku bengang ni.. dgn supervisor thesis aku.. bengang tahap cipan la dgn dia.. bile nak call cakap nk jumpa.. dia x nak jumpa.. suh aku proceed je trus.. then its ok. la.. aku pon proceed je la.. pastu nk bincang questionnaire pon dia tak nak.. suh proceed je.. nauzubillah.. dah la questionnaire tu tuk bab 4.. which is the most critical and important chapter.. dia leh suh aku proceed je.. aku ni bukan la pandai sangat.. n opkos not the stop students.. ne aku nak taw ape yg aku buat tu betol ke tak.. at least guide la aku.. naseb bek ade lecturer len yg sudi tgk2 kan questionnaire aku tu.. tp stakat questinnaire je la.. takkan nk suh tolong tgk kan full chapter lak.. derang pon ader kerja derang yg len.. ade kelas nk mgajar.. ade students len yg nk di monitor.. so aku pon tak de la nk demand lebeyh2... so atas bimbingn 2 org lecturer yg mmg aku kagumi sentiasa tolong students.. aku proceed dgn questionnaire aku pas di ammend beberapa kali.. then aku trus je la buat full chapter.. pastu call supervisor aku tu.. kate aku nk submit full chapter kat dia suh dia bace n betolkan before aku submit for markings... aku htr hari senin.. till now hari khamis dia tak amek2 lagi thesis tu tuk di review kan nyer... pastu signature form lagi la haram dia nak sign.. mmg macam cipanzi ayam itik keladi tul la..

yang bertambah bengang nyer lagi.. aku call senior aku yg dulu thesis under lec ni gak.. aku mintak advise dari dia.. and yg aku sakit telinga tu.. dia cakap.. owh lect tu mmg macam tu.. dia mmg takkan bace nyer thesis ko tu.. dia cume akan bace time viva.. pastu nanti time viva dia cakap dia tak clear dgn ape yg kita nak buat.. then bagi markah skadar cukup2 lulus... tak ke macam kera melompat2 di atas api tu.. eeeeeee... super duper tensen la.. macam ne dia nk clear dgn ape study yg students nk buat kalo dia tak nak monitor.. tak nak amek taw dari awal stages.. tak nak pantau ape yg students buat.. then mase viva cakap lak macam tu.. tak ke menganiaya students macam tu?? students yg nak grad.. derang dah lame dah grad.. pastu bg markah cam ayam golek nandos.. then markah yang sememangnyer huduh cam buntut kuali tu tercatat dalam scroll sampai kiamat.. tak ke effect scroll students tu..

kononnyer nak melahirrkan students yang cermerlang dan terbilang bak kate Pak Lah tu.. tp kalo lecturer tu sendiri yang tak cemerlang nak buat cm ne? kalo lecturer tu sendiri yang tak boleh nk share ilmu dia dgn students cam ne? padahal dulu derang pon students gak.. pastu bile kite menyuarakan ketidak puasan hati ni kat lecturer len.. lecturer leh cakap.. owh.. lecturer tu macam tu.. ade ke patut? tak de tindakan susulan ke ape? then bile students nampak cam tak de perubahan... time akreditasi, students luahkan ape yang tak puas hati.. taw plak lecturer2 nak mengelupur macam cacing kepanasan.. kate nyer students memburukkan name jabatan.. nape tak bincng dengan lecturer kite.. kite ade care nak selesaikan.. selesaikan ape??? kite mengadu derang pandang enteng je.. expect students tuk paham keadaan derang... tp ade diaorg nk paham keadaan students seperti aku ni??

mmg la tak dinafikan.. TAK SEMUA lecturer macam tu.. sorang dua je.. and aku pon tak boleh nk blame semua lecturer.. tp nak wat cam ne.. nila setitik mmg rosak susu sebelanga.. nak2 bila ketidak puasan hati melanda diri aku skang ni..

and mmg skang ni aku betol2 tak puas hati.. lecturer asek cakap kat luar t kalo dah kerja ngn amalkan kerenah birokrasi.. jgn amek rasuah.. tp kalo dalam jabatan tu sendiri pon dah ade menda2 yg di larang tu.. nak buat cam ne???

skang ni kalo korg dpt tgk reaksi aku.. mmg aku dah mcam gunung berapi yg ingin memuntahkan laharnyer.. sgt2 bengang2.. sgt2 tensen.. tolonglah.. buat perubahan sket dlm sistem pembelajaran dan pengajaran yang di amalkan skang ni.. dont make it become worst...


p/s: aku rase skang ni sijil iso pon dah kena bagi kat org la.. bukan bg kat benda je..

9 comments:

  1. saba dik..hihi..
    kite ni mmg manusia yg slalu ditindas..

    ReplyDelete
  2. erm.mmg patut pon bengang....
    fara doakan thesis aida cemerlang...
    walupun tidak mendapat advisor cemerlang okiess!!

    ReplyDelete
  3. wuahahaa... hope semuanyer akan berjalan lancar.. tataw ape nk mencarut time viva ni.. huk huk huk... thanks pada semua yg memberi support.. gracias.. gracias

    ReplyDelete
  4. salam...

    aida aida..perkara ni dah lama..
    tp kesian gak kt ko..dulu kitaorg penah bertanyakan benda ni kt Tn syed..tp jawapan dia..mereka perlu juga di beri tugas mcm ni..klu tak makan gaji buta..tp klu dah buat student mcm ni..sptutnya Jabatan kena ambil tindakan..jgn membiarkan mereka (lecture yang mkn gaji buta ni mengangkang je)..tp Jabatan tak buat apa2 kan..tula lumrah keje kerajaan..maybe sbb diaorg ni takut kot sbb sesetengah mereka ni senior dr mereka..ntahla tp student plak yang terkena..em berdoa jela ekk..aida dah viva ke..klu belum gud luck..n byk2 solat sunat...

    ReplyDelete
  5. macam kenal je lect tu?
    cam tiap2 sem ade yang menjadi mangsa je..terun temurun

    ReplyDelete
  6. wuaaaaaa... sedih... sedih sungguh.... doa yg terbaik je la... hmm

    ReplyDelete
  7. so mcm mana aieyda ok ke..viva..
    lect tu mcm mana dia backup tak

    ReplyDelete
  8. alhamdulillah.. my thesis was accepted by the department.. ngee~

    ReplyDelete
  9. salam...

    sabar jela aida...aku pun ada maslh cam ko gak..tp bukn ngn spvser tp ngn 2nd reader...wawawawaaaa(;_;)

    ReplyDelete

Thanks for Reading (^_^)