Thursday 5 August 2010

circle of life

sometimes
kita akan tertanye-tanye
after all the hardworks we did, there is none in return

kita kadang-kadang doubt about that
doesnt God notice us?

kita terlupa and kita alpa
bahawa setiap yang terjadi ade Qada' dan Qadarnya

i once read one article

"setiap yang kita lakukan, kadangkala takkan kita peroleh balasannya terus pada kita.. contoh nya macam bila kita sedang memandu.. bila tiba di persimpangan, ada sebuah kereta nak keluar.. then kita beri dia laluan.. an then we kept our way.. sampai lah kita pula yang tibe di persimpangan dan memohon laluan daripada kenderaan lain.. adakah kita masih mengharapkan kereta yang sama yang telah kita beri laluan itu untuk memberikan kita laluan pula? tak mungkin bukan.. sebab kereta tersebut mungkin tidak lagi sama jalan dengan kita.. maka kenderaan lain pula yang memberikan kita laluan.."

sama juga seperti yang kita lalui dalam hidup ini..

sometimes bila kita rase kita ni tak di hargai.. segala susah payah kita tak terbalas.. segala penat lelah kita tidak diiktiraf oleh pihak atasan.. never ever kita frustrated and rase useless.. walaupun pihak atasan tak nampak penat lelah kita, usaha kita dan sebagainya.. tapi kita masih punya ALLAH s.w.t.. and sometimes ALLAH s.w.t bayar balik penat lelah dan usaha kita itu dalam bentuk yang berbeza..

mungkin DIA memberikan kita rezeki yang murah.. mungkin DIA menganugerahkan kita zuriat yang berjaya.. atau mungkin dia memberikan kita rumah tangga yang amahn bahagia.. sahabat yang sanggup bersusah senang bersama.. atau sebagainya secara indirectly..

itu lah kitaran hidup..


3 comments:

  1. setuju!!!! kalau semua orang pikir macam nie, semua orang akan ada sifat grateful dalam diri....... dah tadak dengki2.....

    ReplyDelete
  2. betul ungkapan anda..sentiasa bersyukur..tp sifat manusia yg lemah tu kerap kali mengeluh walhal dh selalu ckp "saya bersyukur dgn apa yg saya ada"..thanks..igt mengingati amalan mulia..=)

    ReplyDelete
  3. itula.. manusia punya hati yang pelbagai rase.. just kept in mind.. setiap yang jadi ade hikmahnye.. kalau di dunia tidak diterima pembalasannya.. kita masih punya hari akhirat nanti.. =)

    ReplyDelete

Thanks for Reading (^_^)