Thursday 9 June 2011

monolog

sudah!! cukup
- tapi...

apa lagi yang kau nak fikirkan?
- aku perlu pastikan keputusan yang di ambil tidak salah

lantas?
- tapi aku tiada jawapan!!

fikirkan!! jawapan ada pada diri kau sendiri
- aku takut!!!

kenapa?
- takut terbakar lagi apabila aku bermain api!

api lawannya air! kau sendiri tahu itu bukan?
- aku takut pada diri sendiri!!

jangan di kaburi bayang-bayang diri sendiri.. apa kau mahu menjadi seperti anjing dengan bayang-bayangnya?
- lantas? apa yang perlu aku lakukan?

selami hati kau sendiri.. jawapan itu dalam diri kau sendiri
- macam mana aku nak tahu yang jawapan itu jawapan yang pasti? dan bukannya di pengaruhi oleh bisikan dia yang diciptakan dari api?

bijak!! kau punya Yang Maha Esa.. semua pun hadir dengan ketentuanNya, mengapa tidak pada DIA kau bermunajat dan memohon petunjukNya??
- aku...... hmmmm

apa lagi yang berdolak dalik di pikiran kau ini? luahkan!!
- aku tak tahu nak mengungkapkan melalui kata-kata.. aku takut.. aku takut pada diri sendiri.. aku takut pada sesuatu yang tak pasti.. aku takut!! kau faham??

tidak!! aku tidak faham!! dan tidak pernah mahu paham.. kau terlalu hanyut di buai perasaan sendiri!! sudah.. cukup!! sila berpijak di bumi yang nyata!!
- bukannya aku yang mahu terbang tinggi.. tapi dia memberi harapan setinggi gunung berapi.. tapi aku takut kesan larvanya nanti, membakar aku sendiri!!

apa kau tidak punya iman di dada? apa kau lupa pada rukun iman yang keenam itu?
- tidak.. aku tak lupa!! aku percaya pada kententuan illahi.. percaya pada ketentuan Yang Maha Esa.. aku percaya pada qada' dan qadar' dia Yang Maha Menetapkan..

jadi? megapa kau perlu mengeluh lagi? lalui hidup kau ini seadanya.. biarkan semua berlaku secara semulajadi.. jangan memaksa diri kau lagi..
-aku cuba....

jangan cuba... tapi harus!
- yaa.... aku usahakan!!

kau tidak betul-betul ingin berusaha.. kau hanyut di buai perasaan.. kau hanyut dengan perasaan kau sendiri..
- mungkin... salahkah? salahkah aku melayan perasaan sendiri? salahkah aku merenung dan berfikir terlalu mendalam walau untuk perkara yang hanya sebesar kuman? salah kah kalau aku cuba berhati-hati? salahkah?

tidak!! kau tak salah... kau cuma terlalu ikutkan sangat kata hati kau.. apa kau tak pernah dengar orang berkata, "ikut hati mati, ikut rasa binasa"?
- jadi, aku perlu ikut ape???

kau bijak.. kenapa kau menjadi terlalu dunggu dalam hal ini?? gunakan akal fikiran kau itu.. akal yang hanya di berikan oleh Yang Maha Esa pada kau yang bergelar manusia.. akal yang membezakan kau dengan haiwan.. gunakan akal kau!! akal kalau di asah, boleh menjadi lebih tajam daripada senjata!! jangan jadi bodoh!!
- kau tidak di tempat aku.. jadi kau boleh bercoleteh apa sahaja pada kau.. kau boleh umpamakan aku dgn apa-apa sekalipun.. kerana kau tidak berada di tempat aku!!


lihat!! kau sudah menjadi taksub dengan perasaan kau sendiri.. istighfarlah!!
- ..... aku tidak taksub pada diri sendiri.. aku cuma takut.. terlalu takut..

kau punya Yang Maha Esa.. dia takkan pernah menguji hambaNya sekiranya hambaNya itu tidak betah menerima ujiannya.. jika kau rasa kau di uji, ertinya.. kau mampu mengaharunginya..
- terima kasih.. aku berasa lega sekarang..

bukan berterima kasih pada aku.. tapi ucapkan Syukur pada dia Yang Memberi Segala Nikmat ini..
- aku khilaf!

Dalam proses mendewasakan dan mematangkan seseorang, seseorang itu perlu belajar dari kesilapannya bagi mengelakkan kekhilafan yang sama berulang. Seringkali kesilapan mengajar seseorang agar berhati-hati supaya tidak mengundang masalah yang besar dalam hidupnya, namun adakalanya Tuhan lebih mengetahui segala-galanya dan ujiannya mempunyai isi yang tersirat dan mungkin ingin memberi petunjuk pada umatnya agar berubah..
- ya.. pengalaman mmg mematangkan aku.. sebab itu aku takut untuk bermain api lagi.. aku takut untuk kecewa lagi.. aku takut..

belajar lah untuk menerima.. dan kau akan redha dengan segalanya..
- aku cuba.. aku cuba untuk bersifat redha..

alhamdulillah.. itu yang sebaiknya.. aku doakan kau menemui jawapan terhadap segala persoalan di dalam minda kau yang kusut itu.. jangan diikutkan sangat rasa hati tu.. belajar untuk menerima dan belajar untuk melepaskan yang tidak sepatutnya..
- aku tenang sekarang.. aku cuma perlu mencari diri aku sendiri dahulu.. baru aku akan temui semua jawapan bagi sertiap persoalan itu..

semua pun datang dengan ketentuan DIA.. pohonlah dari DIA
- ya.. itu sudah pasti..Insya ALLAH..

No comments:

Post a Comment

Thanks for Reading (^_^)