Saturday 20 August 2011

Day #18

30 Days Challenge - refer it here

Day 18 - 5 things that irritate ME about opposite/same sext
******************************************************

1. Body Odor / Bau Badan
maaf! ianya memang merupakan perkara utama yang sangat irritate me about someone! hidung saya memang sangat sensitif dengan bau-bau sebegini. Bayangkan, pergi kedai mamak.. tengah order makanan, skali ane tu nak panggil member dia.. dia angkat tangan, skali semerbakkk bau haruman keluar dari ketiak dia.. hadoiii! terbantut niat nak menjamu selera! tak pun, masa nak naik public transport! berasak-asak dengan pelbagai aroma esp. masa peak hours! maaf! cakap la saya demand ke, materialistik ke, gedik ke atau apa sahaja.. saya memang tak suka naik public transport sebab masalah ini la! sekian!

2. Hipokrit
yang ni pun masalah juga ni. awak cakap macam itu, macam ini.. bla bla bla.. pompang sana sini.. tapi in the end, apa yang di cakapkan tu tak buat juga. yang paling pathethic sekali bila menjadi talam dua muka. tak suka dengan si A.. tapi pergi mengumpat pasal si A dekat si B. segala cerita buruk si A, awak ceritakan. habis aib si A awak bukakan.. dah puas bercerita, depan-depan si A awak puji dia melambung-lambung. kononnya si A ni lah kawan sehidup semati.. kawan sejati dan etc. itu kalau dari aspek persahabatan. tak baik jadi hipokrit ni. if tak suka cakap je terus terang. walaupun kenyataan tu pahit untuk seseorang itu terima. penipuan itu lagi pahit untuk ditelan sebab kepercayaan itu turut hilang!

3. Rajin Bertanya Malas Nak Buat
owh.. ni juga merupakan salah satu ciri-ciri yang sangat irritate me.. memang betul, malu bertanya sesat jalan.. so kenalah rajin-rajin bertanya.. tapi, "dont ask me silly question just because you dont want to tried!".. instead daripada awak bertanya, why not awak sendiri yang explore that things. try dapatkan jawapan dia sendiri.. if tak dapat, baru lah bertanya.. jangan tanya saya " macam mana nak buat ni?", "kenapa dengan ..." dan sebagainya.. mesin printer rosak? try godek2 sendiri dulu and cari punca masalah.. edit report formatting tak betol? explore la MS tu! janganlah bila tataw, terus tanya.. dengan harapan orang nak tolong buatkan untuk awak! (got the picture?)..

4. Selekeh
biar tak de rupa.. biar orang cakap muka awak macam dugong ke.. katak puru ke.. muka stok pecah rumah ke.. biarkan! itu mulut mereka! mulut orang kita tak dapat tutup kan.. plus, kita juga yang dapat pahala bila dia cakap macam tu dekat kita.. biar orang nak panggil awak gemok ke apa! (owh.. terasanye saya).. muka kita, memang kita tak boleh nak ubah kan. dah kurniaan ALLAH sebegitu! redha sahaja.. tapi!! tolonglah jangan jadi selekeh! biarlah penampilan tu bersih! penampilan tu kemas.. rambut tu biarlah di sisir rapi.. if bagi lelaki nak berambut panjang pun, terpulang pada anda.. tapi biarlah kemas. janganlah di biarkan mengerbang macam band rock macam tu. even muka tu berjerawat sekali pun, biarlah bebas minyak. janggut tu shave la elok-elok. kot ye pon nak simpan, jaga lah elok2.. janganlah biar serabut macam orang orang mati bini.. A Samad Said tu, even berjanggut panjang, kan ke kemas dia jaga janggutnya tu.. bila penampilan awak bersih dan kemas, barulah keyakinan diri tu ada. tak ada lah rasa rendah diri sangat! kalau diri sendiri tak tahu macam mana nak jaga, macam mana nak yakinkan pada orang lain yang awak boleh jaga bini/laki nanti?

5. Bau Mulut
aiyayayai~... ni pon pening gak ni! masalah bau mulut ni selalunya sebab ada kaviti gigi atau gigi berlubang. tu yang kadang-kadang ada masalah bau mulut. untuk yang smoke pon, kadang-kadang ada juga masalah bau mulut ni. kalau anda berpuasa, ianya di maafkan dan juga di kecualikan!. bau mulut ni betul-betul boleh buat saya turn off la! kalau muka cantik / handsome sekalipun, bila bercakap ada bau yang kurang menyenangkan, alamatnye, you cakap sorang-sorang je la! nak-nak saya yang jenis transparent ni, memang riak muka kurang senang tu senang je terpamer! so, if sesiapa yang ada masalah ni, pergilah dentist cepat-cepat!


ok! dah cukup 5. nak senarai banyak-banyak saya ni pon bukan perfect. and i do admit, ada certain things of me yang irritate others juga. biasalah, no body perfect kan! but, we learn to be better each day!

**kadang-kadang bila ada orang tegur kelaluan buruk kita tu, janganlah melenting! memang sakit bila di tegur.. rasa macam diri tu down and hina sangat kadang-kadang kan! tapi, bila di tegur tu, cuba diam sejenak and coolkan diri tu. muhasabah diri and try to take on a bright side. orang tegur sebab orang sayang kita kan! sebab orang nak tengok kita being better! orang tak nak kita di umpat orang!

**sayangkan anak, tangan-tangankan! sayangkan seseorang, tegur-tegurkan!

**tapi pada yang nak menegur tu, tegurlah secara berhemah! bukan dengan mengkritik di khalayak ramai.. pendekatan yang lembut lebih berkesan!

No comments:

Post a Comment

Thanks for Reading (^_^)