Friday 26 August 2011

Home Made Raya Cookies

tahun ni tetiba mood tengah rajin nak buat biskut raya.. tahun-tahun sebelum ni pon rajin jugak.. tapi usually tahun-tahun sebelum ni buat dekat umah family.. and selalunya akan buat kuih samperit, kuih gunting, kuih siput, cornflase madu, cornflakes coklat and biskut suji arab.. tapi itu semua, bonda saya yang bancuhkan adunannya.. saya tolong gentel-gentel and bakarkan je! hehe..

but, tahun ni terasa nak buat choc chips (resipi Along Awin kakak kepada Diyanah Amin).. sebelum ni pernah juga buat.. 1st attempt was in 2007 if tak silap.. berjaya buat dengan sukses (even rasa tak sesedap along awin! -___- ).. then the next year, buat lagi sebab abang request.. tapi tak menjadi.. tak tahu kenapa! sebab main tokok tambah sesuka hati kot! haha.. tahun seterusnya pergi menginovasikan lagi choc  chip tu, terus jadi muffin (bak kata Diyanah Amin).. hahaha.. memang betul2 looser time tu.. terus merajuk tak nak buat dah.. hahaha.. so tahun ni, rajuk di hati dah berkurangan, tu yang buat balik! and alhamdulillah, sukses lagi.. walaupon still tak sama macam bancuhan along awin! (ni mesti ada secret recipe yang tak bagi taw saya ni!!) hahaha

then, bila mood rajin terlebih.. saje la tanya Diyanah Amin.. "ko rasa nak makan kuih apa, jom buat!".. then dia cakap nak tart nenas! saya pon kata la OK je.. then dia cakap tak de bahan la.. itu la.. and saya google aje! teknologi di hujung jari kan! dan akhirnya saya cakap, alaaa.. senang je bahan-bahan dia.. so then, beli barang-barang dia and buat! 1st time bancuhan tepung dia tak jadi.. and kita orang sedekah kat Mr Tong.. second time buat, macam jadi.. and try bakar satu.. bila dah siap bakar, rasanya!! humangg aihhh.. sedapnyeeeee... (biarlah nak puji diri sendiri pon!) haha.. sungguh tak tipu! sedap!! bertambah sedap sebab jem tart tu pon kita orang buat sendiri.. tak main la instant-instant ni.. ececeh..


tadaaa~ hasil home made biskut raya saya.. yang gambar tart nenas tu belum di bakar lagi.. sebab tu dia pucat sket.. along awin cakap choc chip saya sangat licin.. sebab dia punya tak licin cenghitu! hua hua hua..

nak resipi dia? boleh... tiada masalah... rm500 satu resipi.. nak?

3 comments:

  1. mahal nye nak mintak resepi kt ko..kekeke

    ReplyDelete
  2. waaaaa ! bak mai sebalang ! :DD hahhaa

    ReplyDelete
  3. @mimi : oklah.. harga kawan2.. aku bagi ko rm100 satu resipi.. hahaha

    @markonah : datang umah raya nanti.. haha

    ReplyDelete

Thanks for Reading (^_^)